Løbeprogram (pr. mail) og styrketræning

Jeg tror på, at en vellykket genoptræning til løb kræver en forsigtig Løbeprogram og styrketræning start og god styrke i musklerne. Så jeg har både fundet et løbeprogram og styrketræning, der kan hjælpe mig gennem den første periode. Dem vil jeg prøve. Se med nedenfor….

Løbeprogram

Jeg har tilmeldt mig “Fart under fødderne – dit løbeprogram” hos vorespuls.dk (Se link nedenfor). Det er et gratis løbeprogram, hvor man hver uge får en mail med program, motivation, råd og inspiration. Så nu er jeg startet 🙂

Man kan tilmelde sig løbeprogrammet i 7 forskellige kategorier – afhængigt af egen vurdering af nuværende trænings tilstand. Jeg tilmeldte mig kategori 1, og placerer mig i kategorien: Du har ikke løbet tidligere, men du bevæger dig i hverdagen. Det passer ikke helt, for jeg har løbet en hel del tidligere. Men på grund af min lyske vælger jeg en forsigtig start.

Programmet er udviklet af Ole Harbæk, motions- og motivations-coach på Best coaching og tidligere cheftræner på DGI’s løbeprojekt. Det lyder lovende at blive trænet af en professionel.  Programmet er bygget op sådan at jeg efter 30 uger (!) vil være så trænet, at jeg kan løbe  5 kilometer. 30 uger. Det er godt nok lang tid. Men man må vel have lov til at speede op, hvis det går godt 🙂

Styrketræning

For at gøre kroppen klar til første træningsmail, har jeg valgt at følge et styrketræningsprogram, som jeg også fandt på samme side. Der er 12 øvelser for arme, ben, ryg, mave og sider.

Siden 2013 har jeg lavet “De 5 tibetanere” eller yoga hver dag. Så måske er jeg allerede i OK form. Jeg begyndte med den slags træning, fordi jeg måtte holde igen med løbet. Og jeg er fortsat fordi jeg simpelt hen synes, det er dejligt. (Jeg vil gerne fortælle mere om, hvad yoga og de 5 tibetanere gør for kroppen og hvorfor jeg synes, det er dejligt i et andet indlæg). Nu må jeg se, hvilken form for træning der supplerer løbeturene bedst.

Nå! men nu er jeg altså (næsten) i gang og klar til at starte på løbetræning. Jeg ser frem til mit lille hverdags-løbe-mirakel.

Links til løbeprogrammet og styrketrænings programmet finder du nedenfor:

Styrketræningsprogram:
http://vorespuls.dk/guide/styrketraening-hele-kroppen

Løbeprogram pr. mail:
http://vorespuls.dk/motivation/fart-under-foedderne-dit-loebeprogram
(Bemærk at du skal oprette dig som bruger, før du kan tilmelde dig programmet).

Tilbage til forsiden

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *