Løbeprogram uge 2 – Åh nej – ondt i lysken allerede i uge 1 :(

Mit løbeprogram uge 2, fra iFORM  lyder på 5 minutters gang – 2  minutters løb  – 4 minutters gang – 1 minuts løb – 2 minutters gang .  Men jeg har tilpasset programmet lidt. Jeg løber 5-2-5-2-5-2-3. Dels på grund af min træningsgadget, der kun kan tage 2 intervaller. Dels på grund af turen i Lisbjerg, der er lidt længere end de 14 minutter. Er det mon OK – eller går jeg for hurtigt frem?

 

Løbeprogram uge 2 – Åh nej – ondt i lysken allerede i uge 1 🙁

Jeg er egentlig kommet til uge 3 i mit løbeprogram. Men jeg fik nogle lyskeproblemer allerede i uge 1, så jeg valgte at tilpasse programmet. Jeg fik den der kendte fornemmelse af, at det strammer i lysken og gør lidt ondt.  Så jeg stoppede op – og prøvede at undersøge, hvad det var, der skabte problemet.

Øvelser for psoas før og efter løb virker indtil videre

Jeg havde valgt at lave nogle styrkeøvelser for benene. Jeg lavede blandt andet squat og lunges. Men da det nu er min psoas, der driller, valgte jeg i stedet at lave nogle øvelser for psoas både før og efter træning. Og det føles som om, det virker.  Så nu er jeg altså optimistisk i gang med uge 3.

…det samme gør varieret træning og langsom start

På siden “Kom i gang med at løbe” fra Aktiv træning står der, at man kun skal løbe to gange om ugen i starten, at man skal variere sin træning – og at man skal passe på med overbelastning.  Ifølge siden skyldes 99 ud af 100 skader overbelastning. Så jeg kan se, at jeg allerede nu – med mit tilpassede program – strammer den lidt i forhold til deres anbefalinger. Det skal jeg tænke over. Og måske løbe lidt sjældnere og kun 2 gange løb om ugen i starten. Men jeg synes virkelig det er så  svært at starte så langsomt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *